گزارش جدید انجمن غدد درون ریز به کنترل وزن به عنوان قدرتمندترین ابزار پیشگیری از بیماریها اشاره  دارد

7 ژوئیه 2017- در بیانیه‌ ی جدید منتشر شده توسط انجمن غدد درون ریز آمده است، که کنترل سریع اضافه وزن می‌تواند موثرترین ابزار برای جلوگیری از مشکلات متابولیکی منجر به دیابت نوع 2 باشد.

نویسندگان این یافته‌ها که در مجله‌ی Endocrine Reviews منتشر شده است،  پرسش‌هایی را در مورد عدم توجه کافی مقامات به افزایش چاقی مطرح می‌کنند، درحالیکه همه‌ی شواهد بیانگر مشکلات مرتبط با اضافه وزن است. اخیراً دانشمندان بریتانیایی داده‌هایی را منتشر کرده‌اند که به تصورات غلط  در مورد فنوتیپ "متابولیک سالم" پایان می‌دهد.

این موضوع نیاز به یک بررسی دقیق و واقعی دارد، زیرا دانشمندان احساس کرده اند که برخی از اطلاعات ناصحیح موجب شده است که داشتن شاخص توده‌ی بدنی بالا بی‌اهمیت جلوه کند و حتی برخی افراد آنرا یک مزیت بدانند.

 در این گزارش اشاره شده است که ما باید به فیزیولوژی تکاملی برای درک مکانیسم‌هایی که ما را مستعد تجمع چربی بدنی به عنوان راهی برای زنده ماندن می‌کند، نگاه کنیم.

آنها به ما یادآوری می‌کنند چاقی به طور کلی مکانیسمی برای تطابق با سالها پرخوری، رژیم غذایی نامتعادل، پرکالری و فعالیت بدنی کم، است.

هنوز توضیح این پدیده سخت است که چرا پس از اضافه وزن به سختی با کاهش کالری می توان به وزن اولیه  بازگشت، علیرغم اینکه به نظر می‌رسد بدن به سرعت با کمبود  کالری خود را تطابق می دهد.

علاوه بر این، در این گزارش به اهمیت داشتن یک رژیم ایزوکالریک با مقدار شکر و کربوهیدارت پایین و سایر متغیرها نظیر خواب کافی، نداشتن استرس برای کاهش خطرات چاقی اشاره شده است.

یک مطالعه‌ی ژنتیکی که اخیراً انجام گردید، از این یافته‌ها حمایت می‌کند و جزئیاتی را در مورد  اثرات علی و معلولی  BMI بالا بر خطرات قلبی و دیابت روشن کرده است.

در این مطالعه مشخص گردید که تغییرات ژنی مرتبط با BMI بالا با افزایش خطر 2.5 برابری ابتلا به دیابت نوع 2 و افزایش خطر بیش از 1.5  برابری فشار خون بالا و بیماری قلبی ارتباط دارد.

 در این مطالعه نیز همانند گزارش انجمن غدد درون ریز آمده است که نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد تأثیرات ژنتیک، میکروبیوم روده، جراحی باریاتریک و سیگنالهای مغزی بر چاقی وجود دارد. اینها  موضوعات بزرگی در حیطه‌ی چاقی هستند که در حال حاضر به شدت در جامعه‌ی پزشکی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/new-endo-report-says-weight-setting-is-our-most-powerful-tool-to-avoid-disease-94897071.html